onsdag 19. oktober 2011

I morgen

I morgen bærer det av sted til Afrika, nærmere bestemt Addis Ababa i Etiopia for å ha min kirurgiske praksis i forbindelse med sykepleiestudiet der. Dette har jeg hatt lyst til å gjøre siden jeg begynte på sykepleiestudiet for over to år siden, og i morgen er dagen kommet. Det er nesten ikke til å tro!

Vi skal være i Addis Ababa i åtte uker og bo på den norske skolen der. Etter at vi er ferdig i praksis skal vi på juleferie. Da har vi tenkt oss på safari i Tanzania og strandferie på Zanzibar der vi mest sannsynlig skal feire jul. Blir nok ingen hvit jul på meg i år!

Jeg har aldri vært i Afrika før, og nå skal jeg virkelig dit! Jeg har lest noen bøker om landet, men tror nok ikke at jeg skjønner hvordan livet fungerer der nede før jeg faktisk er der. Vi er fem jenter som reiser sammen og det skal nok bli godt å ha noen å lufte alle inntrykkene med!

Yekatit 12 Hospital som er det sykehuset vi skal jobbe på, har tidligere vært Haile Selassie (keiser i Etiopia i nesten 44 år) sitt private sykehus, men jeg tror nok ikke det betyr at vi har et lukussykehus i vente. Vi skal jobbe på Burn Unit, altså brannskadeavdeling. Der er det en hånd/fotkirurgi-avdelingen, leppe-ganespalting avdeling og brannskadeavdeling med sårstue. Mange av pasientene er kvinner og barn. Det er også føde-barselavdeling på sykehuset og jeg håper jeg får vært med på hvertfall en fødsel. Heldigvis for oss er det en norsk sykepleier der nede som skal være veilederen vår, og det blir fint å ha en norsk sykepleier som har erfaring fra å jobbe på et etiopisk sykepleier når vi skal prøve å finne vår plass.

Dette var bare litt lufting av tanker og noe å gjøre for å utsette pakking enda litt til. Utrolig hvor mange ting man egentlig må ha med seg når man skal være borte i to og en halv måned.

Ida:-)

4 kommentarer:

  1. Gleder meg masse til å lese om turen og erfaringene dine! Goooood tur kjære :):):)

    SvarSlett
  2. Jeg gleder meg også til å følge med på eventyret ditt! Goooood tur :D

    SvarSlett
  3. Du er tøff, håper alt er vel!:)

    SvarSlett