mandag 28. oktober 2013

Maa ngi nii (Her er jeg)

På tirsdag begynte jeg på wolofkurs. Wolof er lingua franca her i Senegal, og det snakkes også i Gambia, om enn en litt annen dialekt. Det snakkes mange språk her, tror det er opp mot 20, men de aller fleste snakke wolof. Jeg kommer langt med fransk, men gøy å lære et nytt språk. Jeg har sammen med Catherine begynt på et språkkurs i regi av Institut francais. Det er fire timer i uken, to timer tirsdag og torsdag. Nå helt i begynnelsen er det mye som er kjent. Vi har lært hilsninger og litt vokabular. Hilsninger er en lang og innviklet affære. Det skal utveksles minst fire forskjellige varianter av ”Har du fred” og det hele skal toppes en lovprisning av Allah. Ikke alltid lett å forstå alle disse variantene, men nå har jeg hvert fall noen inne. Nå er det bare å pugge!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar